28/4/09

Casos Compartits. Models d'Expriències i Aprenentatge Significatiu. MiniPAC 2.2

El fet de compartir històries, ha estat una pràctica habitual des de sempre per a tots nosaltres, els humans.
I si ens centrem en l’educació, observem que l’hàbit és encara més freqüent:
De la mateixa manera que compartim històries amb la resta dels professionals, al passadís, als claustres, al carrer, al bar, (i així mateix amb la resta de persones en els diferents contextos d’interacció), també ho fem amb els nostres alumnes, demanant-los que comparteixin històries entre ells. I nosaltres mateixos, amb les històries que els expliquem, els donem l’oportunitat d’adaptar-les a les seves pròpies situacions. Compartir històries és, en definitiva, una forma de realitzar un Aprenentatge Significatiu.
En aquesta activitat, el que es pretén, és compartir històries entre nosaltres, els companys de l’aula, i/o a partir dels casos exposats a la base KITE, on s’hi incorporen multitud de dades i casos (històries), de manera ordenada, indexada, classificada segons diferents criteris – nivell, matèria, recurs TIC utilitzat, tipus d’activitat..., per a obtenir referències de casos d’ensenyament-aprenentatge, on hi intervenen les TIC.

CONCLUSIONS:

Aquesta activitat ha resultat molt enriquidora, per una banda, per les històries que hem compartit a l’espai de l’aula destinat a tal objectiu: el de compartir casos. I per altra banda, ara disposem del recurs que ens ofereix la base de dades KITE, on podem trobar multitud d’experiències que ens poden ser de molta utilitat en la nostra tasca com a docents, com a Educadors, ja que l’aprenentatge a través de les històries dels altres és clau per a futures experiències pròpies, ja que permeten construir un patró que d’alguna manera s’activa en la memòria quan ens trobem en situacions similars.

Ara em ve al cap aquella frase feta que sempre he sentit a dir, però que ara li dóno encara més significat: “Compartir és viure!” Potser podríem incorporar la frase feta a la Base de Casos Kite.... doncs realment li dóna ple sentit!

Després de l’experiència realitzant aquesta PAC, em plantejo d’una altra manera l’ús de les TIC i la seva funcionalitat. Aquestes reflexions m’han ajudat a veure clar el canvi que cal fer, per adaptar-nos a la societat actual, a la demanda que els alumnes o usuaris en situacions educatives, ens en fan; però cal estructurar-ho, tenir recursos, una bona planificació i seqüenciació... I el que ha permès aquesta comunitat virtual amb la que hem compartit les experiències, és que ara disposo d’un bon grapat de recursos que d’alguna manera ja s’estan classificant al meu cap.... i que tal vegada podré aplicar al meu context particular.
Basar-se en experiències que han funcionat a d'altres, ha estat sovint la base del nostre treball.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada